Friday, 28 September 2012

Jika saya mampu...

Assalamualaikum..

Petang semalam berkesempatan ziarah seorang pakcik yang mmg dalam senarai insan2 istimewa yg sy dan sahabat2 bersedekah dan memberi zakat tika bulan Ramadhan,Syawal dan bila kami ada rezeki lebih..tidak banyak tapi cukup sekadar yang termampu..PAKCIK NYAN.bekerja dalam unit pembasmian kemiskinan/kesejahteraan rakyat memang membuka peluang untuk sy lebih mendekati insan2 yang sgt memerlukan.rasa diri terlalu bertuah.Pakcik Nyan salah seorang ratusan insan yang sy jumpa yg sering menyentuh hati sy.hanya mendiami rumah usang di tanah orang bersama anaknya yang kurang upaya (mental).mereka tidak pernah berenggang.tidak pernah berpisah.tidak pernah berjauhan.hanya kais pagi makan pagi.mereka antara insan yang terlalu bersyukur dengan nikmat Allah.tiada rungutan jauh sekali menyalahkan takdir.teringat kisah mereka 2 tahun lepas.dlm bulan Ramadhan berbuka puasa bersama PM.sy dan sahabat2 hanya berbuka dengan kurma.tidak tergamak nk menelan walau sebutir nasi tatkala melihat Pakcik Nyan menunggu anaknya selesai makan(untuk pengetahuan anaknya hanya makan cucur tepung)..tak tertelan bila melihat lauk yg enak terhidang di meja VIP sedangkan si anak hanya makan cucur tepung yg dibawa dari rumah dan Pakcik Nyan hanya makan nasi dan ikan goreng.mungkin tidak lalu atau mungkin tidak biasa.sy kurang pasti.sy selalu berdoa ada insan yang bergelar hartawan datang membantu dgn ikhlas hati membina rumah yg selesa,menyediakan pembantu...kerana sy sendiri tidak mampu melakukan semua itu.Pakcik Nyan terlalu tua(80tahun lebih) untuk melakukan tugas harian.sedih kerana sy tidak mampu membantu untuk kehidupan lebih sempurna untuk Pakcik Nyan.semoga Allah memberi ganjaran di sana buat mereka berdua..aamiin.

tgk la cmne keadaan rumah pakcik nyan..semoga penghuni rumah2 besar cm
atas ni tahu bersyukur dgn nikmat Allah 


dapur pakcik nyan...kalau la sy blh sediakan dapur cmtu utk pakcik nyan..
patutnya korang kena bersyukur ada toilet yg sempurna walau x mewah..pakcik nyan?

jalan nk masuk umah pon abes rosak sbb mesin padi n etc kuar masuk..oiii tuan bendang sebelah!korang dapat duit riban2  xkn xleh nk tlg tampal balik???huh!
tapi Allah maha penyayang..tgk depan umah pakcik nyan tenang ..mendamaikan..mungkin diorg  kurang harta tapi Allah beri kasih sayang dan ketenangan utk diorg..


untuk pengetahuan semua,baru2 ni rumah mereka dipukul ribut.rosak teruk hingga tiada bumbung.bila hujan hanya ada satu sudut kecil untuk berlindung.hingga nk pakai bju kering pon xde.sahabat sy tanya "pakcik pakai selimut tak?"mereka berdua diam dan pakcik jawab.."pakcik tak sejuk.."..mereka xde selimut.can u imagine??Ya Allah.

2 comments:

fidayu mohd shobri said...

sebut je nama pakcik nyan, air mata akan bertakung!

Mrs. Aisam said...

aah...ni rumah yg kite g tu kan..memasing nangis bile g umah tu kan...