Monday, 21 July 2014

Pesan kepada anak Ummi

Assalamualaikum wbt.
Semoga Allah terus tunjukkan kebenaran kepada kita semua.

Hampir sudah ke penghujung Ramadhan..terasa terlalu cepat ia akan pergi..ntahla rasa sayu dah mula terasa..kalau ini Ramadhan sy yang terakhir harapnya segala amalan diterima..

Bekerja di pusat pemulihan sebenarnya sangat mencabar bagi sy seorang perempuan yang tak lasak mana ni. Dikelilingi pelatih lelaki benar2 menguji kesabaran..itu bagi sy asam garam..sy anggap pengalaman yang mendewasakan sy..mcm tu jgk bila berhadapan dengan masalah2 staf..ada yang sampai menangis tersedu mengadu kisah duka dan ujian yg menimpa.sy ambil sebagai ikhtibar dan panduan.

Entahlah di sini kepuasan sy bekerja masih lagi sikit..tapi yang pasti kepuasan membantu itu sudah mula ada. Di sini banyak cerita yang sy tak pernah tau..banyak pengalaman dikongsi.macam2 ragam manusia sy dapat kenal.oh terlalu ceteknya ilmu dan pengalaman sy!!

Saya: Kamu puasa hari ni?
Penghuni:tak puan x bangun sahur tadi.
Esoknya dan saban hari di bulan Ramadhan sy tak jemu soal benda yang sama
Saya: Kamu puasa tak ni?
Penghuni:tak puan hari ni tak larat

Klu anak boleh dimarah tapi kalau anak orang yg umurnya hampir sebaya Abah agak2 apa yang patut sy cakap?itu antara ujian kecil yang perlu sy lalui bersama mereka..belum masuk bab solat.sy dan staf2 wanita selalunya akan jadi pengawal di surau masa aktiviti penghayatan diri.

Saya:ni kenapa duduk di belakang?masuk saf cepat.
Penghuni: lutut sy luka puan
Penghuni:sy migrain puan
Penghuni:diorg dah masuk rakaat kedua.sy x reti nak ikut.

itu pun ujian kecil utk sy..bukan mudah kerja ni..kerja yang melibatkan dosa pahala orang..klu sy cakap hati mereka dah hitam itu sangat melampau.siapa sy utk hukum itu ini..xpe mungkin doa yang boleh membantu.

Kadang terdetik di hati perasaan bimbang..takut andai anak yg bakal lahir nnt melihat semua ini..kalau dijadikan ikhtibar Alhamdulillah.harapnya jgn dijadikan ikutan.walaupun masih ada 5 bulan in sha Allah utk dia lihat dunia tapi bila tgk dunia skrg hati jadi bimbang..dugaan dan ujian macam2..hiburan...hasad dengki...fitnah...ada di mana2.

Anak!
jadilah anak yang soleh/solehah utk ummi dan abah
kalau diizinkan Allah melihat dunia ini hadapilah dengan tenang dan sabar
biar bibirmu basah dengan zikrullah
ummi bimbang kamu lagukan lagu2 yahudi
ummi tak mahu kamu leka dengan hiburan duniawi
ummi tak ingin lihat kamu lupa asal kejadianmu
ummi takut kamu tinggalkan sunnah nabimu
ummi risau kalau kamu lupa tuhanmu..
Anak!
ingat pesan ummi
jadilah anak yang berguna utk keluarga dan agama
jadilah anak yang boleh membahagiakan orang lain
jadilah anak yang sanggup berkorban utk agama
Ummi sayang anak ummi wallahhi.

Sunday, 13 July 2014

Ramdhan Kali Ini

Assalamualaikum wbt
Semoga kita terus dilimpahkan rezeki dariNya.

Rasa baru lagi 1 Ramadhan tup..tup hari ni dh masuk 15 Ramadhan..rasa cepat je masa berlalu.
Untuk Ramadhan kali ini suasana mmg totally different.Kalau tahun lepas bersahur dan berbuka sorang2 kat umah sewa untuk tahun ni plak dh ada teman (syukur even tak hari2 sebab suami balik keja lewat daaa). Bukan sorang teman tapi berdua...Alhamdulillah.Awal Ramadhan ni juga dugaan dariNya agak mencabar. Alahan yang mmg teruk sampai suami kena masak sendiri hikhikhik..dan Alhamdulillah masuk je 2nd trimester alahan dh makin kurang n selera makan pun dah mula ada...tangan n otak pun dah mula ligat bekerja utk menu2 sedap hehe...

Saya masih teringat Ramadhan yang lepas...sy x sure Ramadhan yang ke berapa tapi masih di awal2 Ramadhan..mase tu sy tengah bersahur sorang2 sambil kt TV pasang zikir munajat.masa tu tersentuh n sebak tuhan saje yang tau...makan nasi sahur sambil meleleh air mata...rindu yang teramat pada keluarga..rindu merasai meriahnya sahur bersama..masa tu mulut tak henti berdoa "Ya Allah berilah aku teman untuk sahur dan berbuka supaya aku tidak sayu cmni lagi...aku tak sanggup Ya Allah" bunyinya nampak melampau kan tapi tu la yg sy doakan hampir setiap kali sahur dan berbuka sorang2...Allah maha penyayang..seminggu lepas tu masa tu dh hampir waktu berbuka..ada orang bagi salam kt luar pagar..jenguk2 rupanya jiran selang sebuah rumah.sy keluar n tgk ada 3,4 orang lagi dengan dia..."awak sewa sorang kan" jiran tanye sy.
"Aah sewa sorang2 je...kenapa ye?" risau plak tiba2 tanye camtu hehe... "xde ape ni ha ade sorang cikgu ni baru smlm sampai dari Sarawak.nak cari rumah sewa sbb esok dah nk lapor diri"...sy tenung muka cikgu tu..dan sy tenung muka mak ayah dia..sy terus jawab "ooo meh la sewa umah ni dgn zu...zu sorang2 je...mane barang bwak la masuk.dh nk berbuka ni". Nampak wajah lega pada mereka. Sampai hari ni walau tak duduk sama2 lagi dah tp kmi masih baik mcm dulu..sy masih ingat soalan yang cikgu tu tanya pada sy lepas beberapa hari menyewa.. "kenapa zu terus setuju?xnk selidik dulu ke akak cmne orangnye?". jawapan sy mudah "sebab hari2 zu minta kt Allah"...hehe cikgu tu confused dgn jawapn sy.

Dan untuk tahun ni Allah terus bagi lagi apa yang sy minta...ada suami dan in sha Allah baby kami.sesuatu yang sy tak jangka dan tak pernah terlintas akan dapat!Semoga Ramadhan kali ini penuh makna!