Sunday, 14 July 2013

Pujuk

Assalamualaikum wbt..
Semoga kita semua terhindar dari sifat riak.

hmmm kalau blh semua nk share tapi ada perkara yg membataskan.yang pasti terlalu ramai hati yang perlu dijaga.

pernah pujuk hati sendiri?sy selalu!!

biarla..rezeki kan masing2..nnt ko pun akan ada habuan jgk
ala jgn dendam..dunia ni kan sementara
xpe in shaa Allah nnt diorg akan sedar.sbr ye

ni yg selalu sy ckp dlm hati.terlalu kerap.belajarlah memujuk hati.bg sy memujuk hati juga mengajar kita untuk gigih berusaha,rendah diri,tidak riak tapi awas!!adakala kalau tersalah pujuk akan mendorong kita utk bersifat riak,iri hati dan menghina..tlglah jangan!

jom kita pujuk hati!

Tuesday, 9 July 2013

Ia tidak begitu..

Assalamualaikum wbt..
Semoga kita dirahmati Allah selalu.

sy seperti orang lain ada impian yang ingin dicapai..dan sy juga seperti orang lain merasai bagaimana perasaan apabila yang dirancang dan dihajati tidak tertunai.adakala rasa sedih,bingung,kecewa.dan rasa itu akan terus kekal di dalam hati andai sy terus ikutkan rasa hati dan nafsu yang membuak2..ya Allah!sy tau dan sy yakin dengan janji Allah.janji Allah untuk jodoh saya.janji Allah untuk rezeki saya.janji Allah untuk ajal saya.saya akan terus yakin dan percaya.


 
dalam hati sy 2012 atau paling lambat Civic ini akan jadi milik saya.tapi ia tidak begitu.

tidak mengapa.mungkin doa sy untuk memandu kereta yang cantik,elok dan selesa untuk bawa Mak dan Abah jalan2 belum dimakbulkan Allah.atau mungkin Allah ingin sy pandu ASX ni utk Mak dan Abah nanti.in shaa Allah.amin ya rabb.

 sy berhajat sebelum umur 30 tahun sy sudah memiliki rumah ini..bukan terlalu demand untuk memiliki rumah ini tapi sy ingin keluarga sy selesa mengunjungi rumah sy nnt..tetapi hampir ke usia 30 tahun belum lagi tercapai.

 atau mungkin Allah kurniakan rezeki sy lebih dari apa yang ada sekarang dan mungkin juga sy akan mampu miliki rumah seperti ini supaya bukan sahaja family tapi rakan2,staf2 dan mungkin rumah sy nnt mempunyai ruang yg cukup untuk usrah sy nnt.

 dari sy kecil lagi Krabi adalah salah satu destinasi impian sy..sebabnya sy kagum dengan view yg sgt cantik pada gambar yg Mak gantung di dinding rumah..masa tu sy xtau di mana tempat ini.sehinggalah sy terjumpa gambar yg sama kt Google.tapi hingga sekarang sy tiada kesempatan utk ke sana.

tidak mengapa sy yakin dengan janji Allah.dan sy tahu mungkin itu bukan tempat yg perlu saya pergi lagi..atau mungkin sebenarnya Allah telah pilih sy utk ke sini dalam masa terdekat ini...amin ya rabb.

 Atau mungkin Allah ingin beri saya rasai semua ini dahulu?

sy tidak pernah salahkan takdir.jauh sekali menidakkan takdir..SUNGGUH JANJI ALLAH ITU BENAR.

Sunday, 7 July 2013

Boleh ke?

Assalamualaikum wbt..
Semoga kita semua dilindungi Allah dari fitnah yang berleluasa.

Minggu ni mmg busy manjang..letih badan letih otak..all in one...pheeewwww..xpe itu challenge yg perlu sy akur.blaja untuk bersyukur :)

As usual persekitaran mengajar sy lagi.melihat kehidupan orang untuk dijadi panduan dan pedoman.bukan meniru tapi itulah belajar.ada masa sy akn ringan mulut bertanya dan adakala sy lebih suka memerhati dari berbicara.sy pernah terbaca artikel (maaf sy tak ingat sapa penulisnya) tentang menegur dalam bentuk perli.sy x sure kesahihannya.tapi apa yang sy baca Islam menganjurkan untuk berbincang dan saling menegur.tapi jgn sampai menyinggung perasaan mana2 pihak..perli tidak dianjurkan.tetapi andai tiada pilihan maka boleh.dengan syarat tidak mengguris hati.yang sy faham di sini perli yg dimaksudkan bukan la dlm bentuk mengeji,mngumpat atau mengata.kita boleh gunakan contoh untuk menyedarkan orang lain.perli yang tidak keterlaluan.sy sendiri pernah rasa diperli.sy yakin ia bukan dituju kepada sesiapa tetapi sy rasa seperti ditampar!!ye akhirnya sy akur.kenyataan yg ditulis itu betul!syabas kepada Ustaz tersebut kerana share something yg buat sy rasa ditampar huhuu...dan akhirnya sy sedar dan cuba perbaiki..mungkin itu maksudnya perli yang dimaksudkan...

Tapi apa yang sy lihat persekitaran,perli itu seperti satu budaya..budaya menegur dan berbincang agak diketepikan..

"ala sape la aku ni..ilmu tak tinggi..lain la org tu.."
"la ko cakap dengan aku ke?igt cakap dengan tiang tu.."
"eh cantiknye baju ko ni...mesti mahal ni" sambil buat muka
"eh ko dah kurus la..mmg ko la pling cun kt cni.."

ni antara ayat2 biasa.apa salahnye cakap dengan lebih beradab dari perli2 yang adakala buat orang terasa.sy memerhati.dan hasil pemerhatian sy manusia akan cuba mengemukakan hujah2 tanpa ilmu dan tanpa amal apabila cuba menegakkan sesuatu.kan bagus kalau segala ayat2 perli dan teguran dijadikan titik tolak untuk berubah lebih baik?atau cari ilmu dan amal apa yg kita cakap utk perli orang tu dlm hidup kita dulu?kan bagus..

ukhwah itu manis kan?

:)




p/s:tiba2 teringat kak asma (1 pejabat di tempat lama).dia selalu puji baju sy cantik.tapi ada 1 ayat yg sy xkan lupa n kalau boleh xnk buat dah..."cantik baju zu..tapi klu baju ni x jarang n longgar mesti nmpak manis"...ye itulah ayat perli yg sgt beradab dan boleh nmpak yang dia perli dengan ilmu!! :)