Saturday, 23 February 2013

Bilakah tenang?

Assalamualaikum..

ramai kawan2 yang jumpa mesti akan cakap "awak dh makin okay kan skrg..nmpak tenang"...eh yeke?sy selalu terfikir adakah kehidupan sy dulu tidak cukup buatkan sy tenang?entahlah mungkin yg selalu dengan sy,rapat dgn sy akan nmpak dan boleh bezakan sy tenang atau tak.

jujurnya memang sy rasa tenang..bukan kerana apa tapi itu nikmat yg Allah bagi pada sy.sy tidak senang macam orang lain tapi sy tenang.sy tidak susah macam orang lain tapi sy tenang.bagi sy sukar utk sy definisikan tenang itu dalam hidup sy.adakala sy lebih tenang tak cukup makan dari lebih makan.ada jugak sy tenang bila banyak kerja dari duduk saja.entah susah sy nk cari maksud tenang itu.namun yg pasti sy mula rasa ketenangan itu bila sy bukan yg dulu.yup bukan zuriati yg dulu lagi!!juga yg rapat dan selalu dgn sy tau maksud sy ini.

untuk kembali kepada kehidupan dulu sy tak mahu.cuma biarkan kisah dulu jadi memori sy.bukan kisah pahit bukan juga kisah hitam.sy tau yang mana patut sy buang dan yg mana jadi memori sy.sy syg kehidupan sy.sy selalu minta pada Allah berikan ketenangan pada sy.pada hidup yang bakal sy lalui.

antara beberapa definisi tenang yg selalu hadir dalam kamus sy.

1.tenang=bila sy tersenyum sendirian
2.tenang=bila yang diperlukan mencukupi
3.tenang=bila ada yang menghargai
4.tenang=waktu solat sendirian
5.tenang=ketika terdengar zikir dan azan
6.tenang=bila lihat wajah mak,abah 
7,8,9,10..........................................150juta ehehe

banyaknya waktu sy tenang.ini mmg dari dulu lagi sy sudah rasakan,jadi kenapa ada yang cakap "awk nmpak makin tenang sekarang".jgn buat sy bingung.

Sunday, 17 February 2013

Cinta Kedua

Assalamualaikum...

sedihnye ble skrg dh jarang2 nk update blog...sshnye nak cari masa yg sesuai..hati ni meronta2 nk share macam2 tapi terpaksa ditahan..bila dh ada masa tiba2 rasa x best nk update sbb dh basi..suspen je kan entry kali ni hehe..

ok sy jatuh cinta lagi!!dulu sy igtkan cinta pertama itu plg indah tapi sy silap..yg kedua pun ada indahnya..elehhh nak speculate entry i le tu hehe...cinta pada kerja baru saya la.pejam celik pejam celik dh sebulan lebih menjawat jawatan baru (syukur ya Allah) n dh 2 minggu lebih duduk di penempatan baru yg berbeza sangat bagi sy..meh saya cite pengalaman hari-hari sy di sini..jom!

hari pertama melapor diri jantung ni xyah cite la laju cmne..mmg nervous.1 yg unik bagi sy di sini..mereka menggunakan panggilan hormat PUAN utk sy.agak janggal terutama bg org bujang macam sy.hingga ramai yg 2,3 kali panggil tapi sy buat xtau je..hahaha!bila dh masuk 2 minggu ni alhamdulillah dh mula serasi dengan panggilan tu..x masuk lagi pengalaman dgn klien sy..macam2 ragam..alhamdulillah hingga hari ini Allah belum mengurniakan perasaan benci,jemu,bosan...harapnya sy terus diberi ketabahan,ketenangan dan kekuatan untuk terus menjalani tugasan sy.dulu masa kt U sy selalu berangan nk jadi kaunselor walaupun sy tgh study admin science hahaha!tapi alhamdulillah Allah itu maha mendengar..Dia makbulkan permintaan sy..di sini sy tidak membetulkan orang tapi sama2 mengubah dari buruk ke baik..utk mengubah orang of coz sy kena berubah dulu..dh xleh nak moody,marah2,emosional..semua tu kena buang.bukan menjadi hipokrit tapi untuk tidak memberi negative perception pada sy.terlalu banyak yg sy belajar di sini..yg paling sy suka adalah belajar menghargai hidup ini..dalam kuliah yang pernah sy hadiri selalu diingatkan untuk mengamalkan dan menyebarkan ilmu yang berguna..sy selalu buntu...prospect sy terlalu kecil.hanya kepada keluarga dan rakan2 terdekat.dalam FB n twitter pun ada sy sebarkan tapi bimbang niat disalah erti..sehinggalah sy datang ke sini...setiap pagi semua kakitangan diberi peluang utk bercakap apa sahaja tidak kira teguran,pandangan dan apa saje kepada klien..ye sy rebut peluang itu!sy gembira bila mereka amalkan..sungguh sy terharu!

bersyukur sangat dikurniakan rezeki yg x disangka ini.saban waktu melihat sekeliling..menilai diri ini..melihat kelebihan dan kekurangan orang lain sebagai 1 pengajaran dan pembelajaran.sukar untuk digambarkan rasa syukur ini.

banyak lagi yg ingin dikongsi.biar sy simpan dulu ye..yang pasti cinta kedua sy ini ada indahnya!


Monday, 4 February 2013

Rindu Lagi

Assalamualaikum..

lamanya x menulis di sini..walaupun x hot mcm blogger lain tpi kepuasan tu tetap ada..:)
sy rindu lagi??ye mmg tgh rindu ni..bila mana sy terpaksa meninggalkan semua kesygn,kesukaan,kegemaran..perit!tapi Allah memberi yg terbaik..alhamdulillah 2013 dimulakan dgn rezeki yg terlalu dinantikan..berpeluang berkhidmat secara tetap sudah cukup buat diri ini puas..namun itu bukan beerti hidup ini sudah sempurna tapi inilah satu permulaan baru dalam hidup sy..rezeki yg diterima bukan hanya dipikul demi utk sesuap nasi dan bermewah2 tpi yg lebih penting tanggungjawab dan amanah yg harus dipikul..

bila duduk di dalam bilik yg sunyi..hanya deruan air-cond je yg berbunyi hati mudah sayu..bukan tidak bersyukur dgn nikmat ini tapi rindu yg datang sukar ditepis..rindu pada teman2 dulu..rindu pada suasana dulu..rindu pada dia yg selalu buat hati ini rasa dihargai..sy rindu semua itu..rutin hidup sy sekarang sgt jauh berubah..sy perlu bgn terlalu awal (alhamdulillah itu yg sy selalu minta dari dulu),perlu drive jauh2 utk ke tempat kerja,masuk ke bilik yg sunyi (tiada teman berbual,tiada teman utk berkongsi hanya ada teman sejawat yg hanya berkongsi masalah kerja dan bukan peribadi),tiada sarapn yg enak2,tiada dia menghadiahkan senyum setiap pagi utk sy,tiada sahabat setia yg ajak lunch,tiada aktiviti yg membuat sy tersenyum di luar waktu pejabat...tiada yang dulu..tiada..

bukan tidak bersyukur!tidak!sy hanya berkongsi rasa sy yg dulu dan kini..besar harapan ini utk rasai semula rasa yg dulu di sini...sy benar berharap..sungguh!