Blog Archive

Wednesday 21 March 2012

Betul ke Salah?

Pernah x wat salah tapi masih xnk ngaku salah sbb dh rasa apa yg kite wat mmg btol..
Macam-macam kan..saya igt masa kecik2 dulu mak pernah tanye.."cik nape kmu punye result Math ni rendah?"...saya dengan relax jawab..."ntahla Mak,cik bkn xleh wat tapi teacher tu pelat (teacher sy chinese)...die suke ckp belit2..sbb tu ssh nk paham"...hehehe confident kan jawapan saya.
Mungkin benda tu normal la tapi bile menginjak dewasa saya mula berfikir..saya tgk di keliling saya mcm2 ragam orang..saya jumpa dengan orang yang macam2 perangai..manusia akan mula berdalih untuk selamatkan diri sendiri apabila berlaku kesulitan...hmmmm tapi pelik bila ada sesuatu kejayaan yg kdg2 bukan dari kita pon senang2 je kita ngaku...lumrah manusia..kita akan sedaya upaya meletakkan kesalahan pada orang lain dan menganggap diri btul semata2 untuk tunjuk pd org kita adalah yang terbaik dan betul...
Cuba kita fikir mcm mana dengan org yang teraniya disebabkan pengakuan palsu kita?
Jadi cubalah berkata benar walaupun kebenaran itu pahit...Insya Allah...Teruskan mencari kebenaran.

No comments: