Blog Archive

Saturday 11 July 2020

Rumah Pertama Part 2

Assalamualaikum wbt.
Semoga dilancarkan segala urusan kita.

Belum sempat post apa-apa untuk tahun 2020..punya lah busy hahaha!
Ok sebenarnya awal tahun hari tu nak post lah berita gembira kami sekeluarga tapi x sempat..so aci tak bagitau sekarang? aci lah kan..ok in sha Allah bulan September ni kami bakal menimang cahaya mata ketiga..Alhamdulillah..so kami agak kelam kabut dgn ummi admitted  hospital lah, alahan teruk lah sambil2 tu uruskan jugak hal beli rumah pertama kami..ok kat sini ummi share sikit step yang kami buat untuk urusan beli rumah.

1. Kami jumpa iklan jual rumah ni di Mudah.my. mula-mula tengok dah terdetik macam "rumah ni rumah aku nanti..hahaha"..so sy terus ambik contact number agent n mintak suami call.. Alhamdulillah kami org pertama yang call..so dia entertain lah apa sahaja soalan suami..dia buat appoinment n kami jumpa keesokan harinya di kedai makan.

2. So bila jumpa agent ni dia akan cerita lah bab harga,tawar menawar, condition rumah dan macam2 lagi lah..kat sini kita kena makesure yang agent tu mestilah trusted agent..bukan apa zaman sekarang ni mmg banyak manusia yang mengambil kesempatan. Bila guna agent ni ada pros dan cons.. Ye laa klu guna agent ni harga dia akan mark up lah sikit kan compare dengan kita berurusan dengan owner tu sendiri..tapi dalam masa yang sama agent ni banyak memudahkan urusan kita terutama bab loan dan sebagainya. Masa jumpa ni kitorg perlu bayar duit booking RM1000 untuk locked rumah tu..so kita x perlu risau nak kena compete dgn pembeli lain.

3. Selepas tu bermula lah urusan sediakan dokumen dan sebagainya untuk agent submit loan..oh ya husband sy keje private sector n sy plak org gomen..kami pilih untuk guna loan bank..LPPSA plak kami cadang untuk reserve another house utk masa akan datang (in sha Allah jika diizin Allah)..masa nak decide ni agak mencabar jugak sbb kami tanya pendapat ramai orang..ada yang cakap rugi pakai loan bank ada yang cakap untung..so kat sini memang kami pertimbang semua pandangan dan akhirnya menggunakan loan bank adalah jalan terbaik yang kami pilih.

4. So nanti bank akan hubungi kita untuk bagitau loan dah lulus ke belum..kat sini jugak banyak sangat proven dokumen yang bank perlu..tapi xpa bank selagi boleh akan bantu kita..termasuklah hutang2 yang kita ada macam loan kereta,ptptn dan sebagainya..Alhamdulillah Allah temukan kami dengan orang yang sgt helpful Puan Fiza yang proseskan loan kami dan juga manager bank Encik Osman yang sangat kami hormat..hmmm sampaikan diorg ni dah jadi kawan kami hehehe..

5. Lepas tu kami perlu berurusan dengan pejabat lawyer.. Alhamdulillah urusan ni pun sangat mudah.. Puan Hasni sangat membantu kami.. segala urusan melibatkan pemberian tunai kami pilih untuk serahkan di pejabat lawyer untuk mudah didokumentasi dan elakkan penipuan.

6. Pejabat lawyer akan aturkan pertemuan antara buyer dan owner rumah untuk pertukaran nama rumah di Pejabat Tanah..ini lah first time kami jumpa owner..Alhamdulillah kami dipertemukan dengan owner yang sangat sopan,peramah dan baik..sampaikan lepas tukar nama dia terus nak bagi kunci untuk kami duduk rumah baru..tapi kami tolak dengan cara baik sebab ada beberapa urusan dokumen dan sebagainya belum selesai dan kami belum betul-betul bersedia untuk urusan pindah dalam tempoh terdekat.

7. Sekarang ni tgh tunggu dokumentasi yang belum selesai dari pejabat lawyer ada sikit je lagi..tertangguh disebabkan PKP..rezeki Allah tetap berpihak pada kami.. baru bayar untuk bulan pertama Kerajaan umum untuk moratarium..so bayaran bulanan rumah ditangguh..kalau tak pening jugak nak bayar sewa rumah lagi nak bayar rumah baru lagi..Allah tau hanya ini yang kami mampu. Ada hikmah kami pilih loan bank kan..Owner pun walau dah dapat bayaran masih berhubung dengan suami tanya khabar itu ini..Allahu bersyukur sangat Allah temukan dengan orang yang baik-baik sepanjang proses ini.. dengar cerita orang beli rumah second hand ni buat kami gerun tapi Alhamdulillah semuanya lancar dan baik-baik belaka.


Alhamdulillah hari ini hanya menunggu hari untuk bersalin dan ambil kunci rumah..doakan urusan kami dipermudahkan..doakan kami ye!

No comments: