Blog Archive

Tuesday 19 November 2019

Rumah Pertama

Assalamualaikum wbt
Semoga dirahmati Allah selalu.

Sekejap je dah masuk November..Rasa macam baru je lagi sambut tahun baru kan hehehe..
Untuk 2019 ni tak banyak perubahan yang berlaku dalam hidup cumanya Alhamdulillah banyak urusan kami Allah mudahkan..rezeki yang Allah bagi bukan terlalu mewah tapi cukup untuk kami kongsi sikit-sikit dengan keluarga dan kawan-kawan.

Kami plan nak ada rumah sendiri dah lama tak silap dah plan masa baru-baru kawin lagi tapi banyak sangat benda dan isu yang membuatkan hasrat terpaksa ditangguhkan. Alhamdulillah tahun ni Allah rezekikan kami untuk miliki rumah sendiri. Pengalaman banyak mengajar kami untuk tidak terlalu gopoh nak ada rumah. Allah dah tetapkan rezeki kita jadi kenap nak risau sangat. Terus terang tekanan dari sekeliling membuatkan kami sangat2 tertekan untuk ada rumah sendiri sampai satu hari sy terbaca tips dari seorang hamba Allah ni. Ini juga perancangan terbaik dari Allah untuk kami

Ini antara beberapa tips untuk yang masih belum membeli rumah atau yang tertekan macam kami dulu untuk ada rumah sendiri.


  1. Bincang secara telus dengan pasangan senarai hutang,tanggungan dan juga simpanan..sebab kami sendiri pernah laluinya bila hutang sy dia tak ambil tahu dan hutang dia sy langsung tak pernah kisah..bila berbincang isu ini akan nampak pro n con sama ada itu masa yang sesuai untuk beli rumah atau tak.
  2. Pilih rumah yang mengikut kemampuan kita..dalam hal ni ukur baju di badan sendiri sangatlah penting. Jangan mudah terikut dengan rakan,socmed dan sebagainya..hutang dan pendapatan kita hanya kita dan pasangan kita yang tahu begitu juga dengan rakan..jadi untuk apa kita nak samakan kemampuan kita dengan dia?
  3. Survey dulu kawasan perumahan yang ingin kita duduk..Benda pertama yang buatkan kami decide untuk pilih rumah tu adalah sebab environment..dekat dengan Plaza Tol (paling penting untuk mudahkan sy ulang alik jika berpindah tempat kerja yang jauh..maklumlah keje gomen sampai masa tetap kena tukar), dengan dengan masjid, dekat dengan sekolah, kawasan yang tenang dan bersih dan kalau boleh ricky tgk masyarakat di situ macam mana contohnya muafakat,prihatin dan sebagainya..kalau dapat info ni memang bonus sebab jiran kami dulu ada yang beli rumah di situ dan banyak info yang boleh kami tau.
  4. Kenal pasti tujuan beli rumah..Ada pendapat yang cakap beli rumah di usia muda untung sebab loan boleh pergi lagi tinggi dan insurans jugak rendah. Ada jugak yang cakap beli je rumah macam mana yang penting boleh buat aset..Kami hampir terpengaruh dengan idea ni menyebabkan kami gopoh nak beli rumah cepat-cepat. Tapi sebenarnya itu tak penting..yang penting beli ikut kemampuan. Tak kan lah umur 25 dah nak buat aset unless gaji kau memang tinggi dan business kau maju..bukan apa untuk apa sangat kita nak memikirkan untuk buat aset sedangkan banyak keperluan lain yang perlu didahulukan..lagi satu korang ingat senang ke dah beli pastu rasa tak best boleh jual..ia bukan dalam tempoh seminggu dua..silap haribulan nak urus jual rumah,nak settle baki hutang nak cari buyer boleh makan tahun..so betulkan niat in sha Allah dipermudahkan.
  5. Yakin dengan janji Allah..ini paling kami pegang..bukan ini kali pertama mencuba beli rumah tapi ini yang ketiga atau keempat..kalau dah tertulis rumah ini milik kita in sha Allah tetap rezeki kita.
Ok lah rasanya ni antara tips utama yang blh sy share..mungkin pendapat orang berbeza..nanti sy share pasal ujian,cabaran dan rezeki kami untuk beli rumah.

Assalamualaikum.

2 comments:

Innboomerang said...

Tahniah Kakcik!!! Janji Allah itu pasti... Doa2kan aku pulak lepas ni..

Pepatung_Askar said...

Tahniah zue & matdon...