Blog Archive

Sunday 31 December 2017

Nikmat Bersalin:Rezeki kita berbeza-beza

Assalamualaikum wbt.
Semoga di bawah lindungan rahmat Allah selalu.

Pejam celik-pejam celik dah anak dua..rasa macam baru je lagi kawen hehehe.Aduhai anak cepatnya membesar..

Baru-baru ni ada lah sharing dengan sepupu dan kawan-kawan tentang pengalaman bersalin dan berpantang..macam-macam lah pendapat dan pengalaman yang dikongsi (secara personal sharing).
Saya sendiri ditakdirkan bersalin secara ceaser..ya kedua-dua anak dan in sha Allah kalau ada rezeki yang ketiga nanti pun akan bersalin secara ceaser...jadi impian nak beranak lima hanya tinggal impian..apa pun bersyukur diberi peluang melalui semua ni.

Adalah sorang hamba Allah pernah cakap pada sy...ko ni lembik sangat kot sampai kena ceaser,ko ni x pandai teran kot,ko ni tak aktif kot masa mengandung..Allahu.typical Malaysian...suka judge orang tanpa usul periksa..jangan begitu kawan.siapa yang tak nak bersalin secara normal..apa pun sy tetap bersyukur sy merasai kedua-duanya sebab sy dah pun 10 cm bukaan dan kepala dh nak keluar sangat..kalau tanya sakit tu macam mana hanya Allah yang tau...untuk anak yang kedua pula dah bukaan 4cm dan sakit pun mild je hanya air ketuban yang turun tapi sampai di labour room doc decide utk ceaser sebab demam dan suhu sangat tinggi..doc bimbang akan effect pada baby..

Sy yakin dengan setiap rencanaNya.ada hikmah di sebaliknya.Alhamdulillah proses pantang yang pertama langsung tiada masalah..cuma proses pantang anak yang kedua sy agak terganggu kerana sy dan baby berterusan demam hingga hari ke 10 tapi masih boleh kawal kesihatan dan emosi.

Seorang lagi hamba Allah kongsi pula ttg pengalaman dia...bersalin normal tapi masha Allah berbagai halangan dan rintangan hingga mengganggu emosi yang sangat hebat.Allahu.hanya doa dan sokongan yang mampu sy beri.

Jadi ibu-ibu sentiasalah berfikiran positif..jaga hati mereka yang bersalin secara ceaser...support mental diorang..jangan dipandang serong..ada yang pernah cakap bersalin ceaser tak gugur dosa macam orang bersalin normal..siapa kita untuk menghukum dan menentukan dosa pahala orang..untuk ibu-ibu yang senasib sy anda memang wanita hebat!

Percayalah pada rencana Allah...rezeki setiap manusia bukan kah berbeza?

No comments: