Saturday, 27 May 2017

Satu Penghargaan!

Assalamualaikum wbt.
Semoga dirahmati Allah selalu.

Alhamdulillah hari ni hari ke 2 umat Islam menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan.Alhamdulillah Allah terus beri kekuatan untuk sy lalui Ramadhan dengan rasa tenang,sihat dan bahagia.

Satu cabaran buat sy bila terpaksa bersahur dan berbuka puasa hanya ditemani Khadijah tersayang dan adik dalam perut ni.Abah macam tahun-tahun lepas kena kerja..mula-mula dulu agak kekok dan sedih tapi Alhamdulillah dah mula jadi biasa..orang tua kata alah bisa tegal biasa.sy syukur suami banyak sangat membantu terutama pergi pasar belikan barang-barang basah sebab mungkin dia pun kesian tengok isterinya nak jalan pun dah tak larat bawak badan hahaha!Syukur juga anak-anak ummi sangat baik tak banyak ragam...adalah orang tanya eh..eh larat lagi masak hari-hari bekalkan suami makanan macam-macam..sy just jawab Alhamdulillah ok lagi..lagipun masak yang simple je..

Dulu sy rasa sangat tertekan sebab kena masak untuk suami tak kira penat ke tak hari-hari...tambah lagi bila dah ada anak..tapi bila fikir-fikir rasa beruntung sebab suami pilih apa yang sy masak dan kalau boleh tak nak beli kat luar..pernah jugak terfikir sedap ke aku masak?suami boleh ke telan?tapi itulah yang dinamakan air tangan isteri..bila tgk licin pinggan hati tu bagai berbunga-bunga hehehe..Dia sangat memahami.ada masa bila terlalu penat dia sendiri yang akan cakap "hari ni kita makan luar ye..dah lama tak makan kt luar"...Allahu.

Bagi sy bila dah berkahwin dan tinggal jauh dari keluarga suami adalah segalanya.Dia lah tempat sy mengadu,bercerita dan meluah segala.Kawan bukan tak ada tapi ada benda yang hanya suami patut tau.Sy bukanlah terlalu stigma pada isu tertentu tapi sy paling tak boleh terima bila ada sesi luahan perasaan dengan kawan berlainan jantina!Yes lelaki dan wanita!Bagi sy apabila terlalu berkongsi dengan kawan lelaki akan membibitkan satu perasaan yang lebih dari seorang kawan.Sama ada lelaki yang rasa atau perempuan yang rasa.

Perempuan...apa perasaan korang bila banyak masa dihabiskan dengan whtsapp kawan lelaki berkongsi cerita itu ini?di mana letak si suami waktu itu?ok lah kadang-kadang ada lah datang alasan suami bukan nak layan sangat,suami bukan suka sangat sembang hal isu remeh-temeh.tapi benda tu kan boleh dibincang..rumah tangga kita sebenarnya kita yang corak sendiri..birukah kuningkah hijau kah atau terus kelabu taik anjing!tak ada masalah yang tak boleh selesai..Allah dah janji kan tiap kesulitan ada jalannya.jadi kenapa pilih lelaki @ perempuan lain untuk meluah rasa?

Sy dan suami bukanlah terlalu yakin dengan hubungan kami atau terlalu hebat dalam isu rumah tangga tapi kami cuba belajar...dan sekarang masih terus belajar.ye lah orang lain dah kahwin 10 tahun 15 tahun kami ni baru je 3 tahun lebih.Bagi sy tak salah untuk sy berkongsi bukannya MENGAJAR menjadi betul.3 tahun kami pun sebenarnya penuh cabaran yang hebat.

Jadi cuba fikirkan..sayang-sayanglah suami @ isteri masing-masing..hidup kita bukan bertongkat langit pun..sama ada dia atau kita akan pergi bila-bila masa.hargailah pasangan masing-masing...tak rugi kan sayang pasangan?

1 comment:

Ksjb said...

Jangan sekali-kali terfikir pasangan kita akan curang satu hari nanti sebab apa yang difikirkan boleh jadi doa yang makbul. Sentiasa fikir positif je.