Sunday, 19 May 2013

Insha Allah, Allah Jaga

Assalamualaikum..
Semoga semua sentiasa di bawah rahmatNya.

Teman Pejabat : Puan x panas ke pakai camni?(sambil tgnnya memegang handsock sy dan mata melihat stokin sy)
Saya : Tak panas.Mula2 dulu rasa x selesa tapi lama2 ok je..skrg rasa kekok bila tak pakai.
Teman Pejabat : Bila la sy nk pakai mcm ni jgk kan puan..
Saya : Sekarang pun boleh kak.(dia senyum.sy doakan dia berubah mgkin lebih sempurna lagi)

Sebenarnya selalu sangat sy melalui situasi mcm ni..sampai kadang2 sy malu.yela sy tak la terlalu sempurna mcm orang lain..apa yang boleh sy buat hnya doa dan mngajak tapi bukan memaksa..apatah lagi merendah2kan orang lain..sy juga masih belajar.adakala sy teruja melihat teman2 rapat istiqomah dalam menjaga aurat mereka..Jika orang tanya sejak bila ambil keputusan untuk berubah mcm ni sy pasti terdiam..sy takut andai jawapan sy ada unsur2 riyak dan takabur.sy juga malu sebab sy mngambil masa terlalu lama untuk berubah sehingga 28 tahun!

Perubahan memang menuntut kesabaran dan pengorbanan..sy selalu pesan kepada PENGHUNI berdoalah jgn berhenti utk tingkatkan kesabaran dan berubah ke arah kebaikan kerana antara yng paling sukar dalam hidup sy adalah berubah dan bersabar..memang menuntut ketahanan mental yang tinggi!sy selalu bimbang andai perubahan yang sy lakukan ini bermusim atau terikut2 dgn orang lain dan bukan dari hati.ISTIQOMAH juga memerlukan pengorbanan yang tinggi..pernah sy diuji bila teringin utk berfesyen mcm teman lain,diuji juga dengan rasa rendah diri bila merasakan sy terlalu outdated dengan baju yang besar!!Ya Allah..

Sekali lgi,sy x katakan sy sudah cukup sempurna tapi inilah perubahan yang sy lakukan dan in sha allah akan terus perbaiki lompong2 itu.Niat sahaja jika tidak melakukan perubahan mmg xde makna.perbualan telefon dgn abah semasa abah di Tanah Suci benar2 mengusik jiwa sy.. "Bah orang Arab cantik2 tak bah" saja sy mengusik abah.."Chik, kat sini xde sorang pun yg tak tutup aurat.Abah xtau sapa yang cantik sapa yang hodoh.Anak2 abah pakai camtu mesti cantik jgk"...tersentap!!kata2 abah msih segar dlm ingatan.in sha allah abah!

Marilah teman dan sahabat.Jagalah auratmu!Allah akan jaga kehormatan kita kalau kita juga jaga kehormatan diri...berdoalah.

p/s:nanti sy ceritakan kisah seorang gadis comel..betul2 memberi pengajaran kpd sy..

2 comments:

fidayu mohd shobri said...

i pernah dengar seorang saudara dari aceh cakap 'allah akan jaga aurat kita kalau kita jaga aurat kita'. ayat dia simple je tapi melekat. doakan i ye, i pun nak jadi wanita yang terjaga auratnya.. ;)

Mrs. Aisam said...

alhamdulillah...in shaa Allah....