Saturday, 7 September 2013

Tok Guru!

Assalamualaikum wbt

Me: sy stress la tuan..banyak sangat...bla...bla..bla...
Mentor: Takpe..zu relax..kita tak boleh ubah orang
Me: abes tu klu diorang xnak berubah sampai bila sy nak mcm ni tuan....stress manjang
Mentor: ada jalannya...
Me: apa jalannya tuan?
Mentor: pertama asingkan diri dari perkara tu..jangan amik pusing sgt..kedua cari tok guru
Me: Tok guru????
Mentor: nak amik tok guru sy jadi tok guru zu?
Me: sape tuan??
Mentor: tok guru sy SABAR.
Me: ok tuan (sambil senyum)

tak salah sy pilih dia sebagai mentor.selalu positifkan sy.tidak perlu kaunseling pjg lebar..dibiarkan sy mengomel dan terus meluah itu ini..bila sy senyap terus dia bagi solution.solutionnya mudah.mudah difahami dan mudah juga diikuti..tapi ada masa solutionnya mengajak sy berfikir dan terus berfikir.

dunia ini sementara.carilah jalan.jangan cari salah.jalan yang bawa kepada penyelesaian bukan salah. Allah kan menjanjikan ganjaran bagi orang yang bersabar :)


No comments: